Muay Thai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Backpack Bergie - WaarBenJij.nu Muay Thai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Backpack Bergie - WaarBenJij.nu

Muay Thai

Door: Gideon

Blijf op de hoogte en volg Backpack

31 Oktober 2004 | Thailand, Chiang Mai

Afgelopen donderdag heb ik een vrije dag genomen van de trainingen. Dat was nodig want de spierpijn in mijn lichaam, de blaren op de voeten en de open knokkels en elleboog maakten het te zwaar om door te gaan. Ik heb nu even de tijd om te herstellen en vanmiddag ga ik er weer tegenaan.
Mijn interesse voor de sport is al vroeg ontstaan. Mijn oude handbaltrainer (Chris) heeft me vroeger eens meegenomen naar een training maar daar is het altijd bij gebleven. Voor mijn vertrek naar Thailand heb ik weleens wel eens voor de grap gezegd dat ik in in een Thais trainingskamp zou gaan. Lekker exotisch. Maar toen ik vorige week langs een reisbureau liep in Ching Mai, kwam ik een aanbieding tegen. In de plaatselijke gym kunnen toeristen deelnemen aan een training in een vriendelijke omgeving. Trainen met de kampioenen van de Muay Thai. Eigenlijk was ik meteen verkocht.
Twee dagen later werd ik 's morgen vroeg door een van de boxers opgehaald voor de eerste training. Er zaten nog twee meiden bij uit het Denemarken en die waren al redelijk ervaren in het Europees boxen. Na een half uur achterop de brommer komen we aan bij ChayYai.Gym. Daar raken een beetje geintimideerd door de harde knallen die uit de ring komen en door de brede jongens met tatoages. Gelukkig merkten we al gauw dat iedereen hier hartstikke aardig is (en professioneel). De training begint met hardlopen, touwtjespringen en het losmaken van het lichaam. Daarna worden je handen ter bescherming met tape ingewikkeld en begin je met schaduwboxen. Keer op keer hebben ze mijn houding gecorrigeerd. Ze helpen je hier met alle geduld en doen dat heel persoonlijk. Ook de echte kampioenen (o.a. de winnaar K1 van Thailand, de nummer 1 van Australie en de Thaise jeugdkampioen) helpen je om beurten.
In de ring wordt je door een van de trainers de technieken en allerleio strappen en stoten bijgebracht. Het duurde wel even voordat ik een goede trap kon uitdelen. Swing your hip! Die jongens hier krijgen het met de paplepel ingegoten, daarmee ben ik een stijve hark vergeleken.
Dit is eigenlijk het zwaarste van de training. Daarna oefen je de techniek op de zak en blaas je je laatste stoom af door nog aan de gewichten te gaan hangen.
Na je nog een keer gerekt te hebben kan je douchen, eten en om vier uur 's middags voltrekt het ritueel zich nog een keer.
Je begrijpt dat er dan niet veel puf meer overblijft voor andere dingen maar het is hartstikke leuk om te doen. Bovendien leer je in een keer bijna dertig mensen kennen. Veel mensen die hier trainen slapen er ook. Het is een soort familie waar ik ook even bij hoor. Zo leer je de Thai van dichtbij kennen. Het zijn hele sociale mensen die zich echt never druk maken. Het bewaren van je rust staat op nummer een en daar kan ik me wel in vinden (een Hagenaar is ook zo).
De cultuur heeft wel zo haar eigen regels die je moet kennen. Zo mag je niet het hoofd van een Thai aanraken en zeker niet met je voeten, dat is namelijk het minste lichaamsdeel. Ook openlijke kritiek is ongeoorloofd.
Dat ze zich niet zo druk maken heeft de consequentie dat zij hun hoofd ook minder gebruiken. Ze weten gewoon minder Al vraag je om de kruidenier twee straten verderop, die weten ze dan weten niet te vinden. Zo merk je wel dat Nederland echt een kennisland is, zeker als provinciale Hollander zie je het verschil.
Thailand betekent 'land der vrijen' en ook dat is erg goed merkbaar. Mensen sluiten hun winkeltje gewoon even om een hapje te gaan eten. Dat doen ze gewoon wanneer ze honger hebben. 'Kom straks maar even terug' en dat kan want die ander is net zo vrij. Heel relaxed em dat bevalt me ook goed. Maar ook dit voordeel heeft zijn nadeel. Afgelopen vrijdag moesten twee farang een wedstrijd vechten in een stad zes uur rijden verderop (een farang is een blanke vreemdeling maar ze kunnen de 'r' niet uitspreken). Daar nam de baas van de gym de vrijheid dit niet goed voor te bereiden.
Allereerst had een van de vechters zich verslapen en duurde het drie uur voordat we hem te pakken haddden. Hij ging echter niet mee en de anderebood aan maar twee partijen te doen. Eenmaal op weg begaf het busje het en moest de tranmissie geheel worden gedemonteerd. Misschien was dit ook een smoes om die ander niet twee wedstrijden te laten vechten want zo makklijk zijn ze ook.
Goed, de partij verliep verder zonder problemen maar op de terugweg hadden weer pech. Nu mankeerde weer iets anders aan de wagen. Hebben twee uur midden in de nacht met een kampvuurtje langs de kant van weg zitten wachten op hulp. Om vervolgens het laatste anderhalf uur met acht man achterin de bak van een pick-up naar Chiang Mai te rijden. Tsjesus
Nou ben ik ook makkelijk en is het best gezellig maar toen we om vijf uur 's morgens eindelijk thuis waren had je tegen mij echt niets verkeerds moeten zeggen.
Ik kan er nu om lachen. Afgelopen week was erg leuk en gisteren heb ik iedereen bij Chay Yai.Gym gedag gezegd. Ik denk dat ik Muay Thai blijf doen in de toekomst. Het zal het me moeite kosten om echt goed te worden, maar ik hou van het sociale karakter van een sportschool en het voelt goed om mijn spieren voor een doel te gebruiken.

Na het afscheid ben ik met een van de jongens van de gym op stap geweest in het zoete Chiang Mai. Het was een wilde nacht met veel Chang bier. Mijn plan is om nog een nachtje te slapen over een digitale camera en dan te vertrekken voor een week naar Laos. Dit land schijnt nog echt het oude Azie te zijn met weinig invloeden van buitenaf. Met de boot wil ik van Noord Thailand de rivier de Mekong afzakken langs Luang Prabang, Vang Vieng naar de hoofdstad Vientane. Om vervolgens met het vleigtuig naar het zuiden te gaan en mijn kont neer te zetten in het zand onder een palmboom.

Tot nader bericht,
Gied

______________________________________
Sorry Monica, ik kan echt niet minder plezier maken!

He Zwe, hoe bevalt je nieuwe baan? Laat es horen.

Er staan van het feest nog een paar fototjes op de site (ik zoek nog meer)

  • 01 November 2004 - 00:25

    Vxxxge Pxxpertjes:

    He Gied goed verhaaltje weer, leuke foto's, klinkt goed dat relaxte leven denk dat woitek en martin je spoedig zullen volgen die hebben dat inmiddels tot kunst verheven, zo min mogelijk doen en je niet druk maken, Vermaakt je prima zo te horen/zien, volgende keer wel ff een beter busje regelen!!! Waar blijven de foto's van de vrouwelijk Thaitjes???? al die gasten hebben we niet veel aan, plezierig weer,Laterszz

  • 01 November 2004 - 05:00

    Kptn.Cheesedipper:

    Ok,die komen eraan. Wel ff (weekje)wachten want heb nu ff geen foto's bij en ik ga morgen weer weg. Maak je geen zoregn, meer vxxxxxxtjes zullen volgen.

  • 01 November 2004 - 10:41

    Opperbrein:

    Mooie verhalen Sjon. Ga zo door. Opa laat zelfs zijn eten staan om je verhalen te lezen! Hij zit ook te denken aan een lesje hakkuh. Staat nu met biljartkeuen op mede bejaarden in te haken. Aju.

  • 01 November 2004 - 16:40

    Balthasar:

    Hahahha. das mooi!

  • 03 November 2004 - 21:40

    Niko Demus:

    Kicke dat Boksen, heb je nog een Thai kunnen raken? Of ben je zelf een beetje zuur geslagen?
    Heb je je al tegoed gedaan aan de whiskey (me kong of zoiets), die verkocht wordt als whiskey, maar op de fles staat dat het Rum is?? Afijn, zo niet, moet je doen joh, lekker!

  • 04 November 2004 - 00:40

    Wojtek:

    he gied.

    Met mij alles ok. Ik zit nu mijn 2e week in Taiwan. Het is inderdaad anders maar het went nogal snel (vooral de geur op straat).

    Ik heb trouwens ook een tussenstop gehad in Tailand op weg hierheen. Toch wel grappig dat ze het voor elkaar krijgen om een golfbaan midden tussen de landingsbanen te bouwen.

    Cheers,
    Wojtek

  • 07 November 2004 - 14:44

    Gideon:

    Zozo, dat is niet niets, Woj. Ja ik heb de golfbaan ook gezien, aardig gek. Als je weer in Bangkok ben geef maar een gilletje. Succes

  • 07 November 2004 - 14:51

    Gideon:

    Ja Niek, je bedoelt oa Siang Som. Daar heb ik idd al kennis meegemaakt, goed te zupe die bocht. Mekong heet de rivier die een deel van de grens van Thailand met Laos bepaalt. Daar heb ik nu drie dagen op gezeten (echt kicken met speedboot 50km/uur over het water vliegen). Ik zit nu in Vang Vieng in Laos, net boven de hoofdstad Vientiane. Lekker vage bedoeling hier. Dat vertel ik later nog wel want internet is hier nogal prijzig. Tof dat je nog bent komen uitzwaaien op Schiphol. Mazzel

  • 07 November 2004 - 15:07

    Gideon:

    O ja Zwe, gefeliciteerd met je verjaardag jongen. Ik ga de mijne morgenavond vieren met een andere schorpioen hier!

  • 07 November 2004 - 15:35

    Gideon:

    O ja Zwe, gefeliciteerd met je verjaardag jongen. Ik ga de mijne morgenavond vieren met een andere schorpioen hier!

  • 08 November 2004 - 15:10

    B. Quist:

    Gideon, Van harte gefeliciteerd met je 25e verjaardag. Maak ere een fijne dag van. Liefs fam Quist.

  • 08 November 2004 - 21:50

    Guido:

    He Gied, van harte gefeliciteerd!
    Maak wat moois van die verjaardag van je, gaat wel lukken denk ik...
    Vier em in stijl....
    Groeten..

  • 09 November 2004 - 09:25

    Fred:

    Hallo Gied,
    Van harte gefeliciteerd met je 25e verjaardag. Veel plezier en neem er eentje van mij. Groeten, Fred.

  • 09 November 2004 - 09:28

    Drik:

    Gied,
    Vanzelfsprekend gefeliciterd. Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt. Hou de tekst van mijn brief in de gaten. Het ga je goed. Dikke zoen je vader.

  • 09 November 2004 - 14:52

    Wubbo:

    Gideon gefeliciteerd met je verjaardag. Drink maar een paar extra Chang biertjes voor je 25e.

  • 09 November 2004 - 16:30

    Opperbrein:

    He gozer, ik heb je vanmorgen gesmst, maar als die niet aangekomen is dan als nog van harte met je 25e jaar!
    Sorry maar ik kom niet op je feestje.

  • 09 November 2004 - 16:30

    Gideon:

    Bedankt voor de felicitaties. Ik voel me best wel jarig hier. Er wordt zelfs in het Hebreeuws voor me gezongen.
    (denk dat ik me aan ga sluiten bij een een fundamentalistische beweging als ik NL zo hoor).
    Een nieuw bericht zal volgen als ik Laos verlaten heb met een weekje. Het ga jullie ook goed, cheers!

  • 09 November 2004 - 16:33

    Aan Jacco:

    He Krako, jij ook nog van harte, neef. Heb je je huisje bij de poort al betrokken? Groeten ook aan de rest thuis, Gied.

  • 09 November 2004 - 16:34

    Opperbrein:

    Mocht je Gid willen bellen dan kun je als je 0900-1522 voor zijn telefoonnummer zet voor maar 10 cent per minuut bellen! (heb ik mij laten vertellen) Moet je natuurlijk wel zijn telefoonnummer hebben en wel heel desperado zijn.

  • 09 November 2004 - 19:34

    T.Henny:

    Gefeliciteerd Gideon!!!!25 jaaaaaaaaaaaar.............
    Leuk je 1e belevenissen te lezen, hoe krijg je het allemaal gevonden.BOKSEN!!Ik ga alles van je volgen; heb m'n voet gebroken met hockey. Fijne avond nog.

  • 09 November 2004 - 19:38

    T.H:

    Oh, ik zie dat het middernacht geweest is, je ligt al onder tafel waarschijnlijk.

  • 09 November 2004 - 21:04

    Suus D:

    HEEE ER is er 1 jarig HOERA HOERA... DAT KUN JE NIET ZIEN WANT HIJ ZIT IN cHIANG MAI?>? hIJ IS ENORME LEFGOZER JAJA...HIJ VECHTE MET GROTE THAIEN HAHAH... IK GA NU AL JE STOERE VERHALEN LEZEN EN WENS JOU EEN HELE FIJNE DAG! VAST WEL EEN ONVERGETELIJKE VERJAARDAG??!!!! DIKKE KUS JE LIEVELINGS NICHTJE SUSANNE

  • 09 November 2004 - 21:25

    Theo:

    HEE GIEDJEE!! Gefeliciteerd met je verjaardag kerel. Je bent er wel niet, maar ik zal een biertje zuipen en aan je denken. groet Theo

  • 09 November 2004 - 21:42

    Opperbrein:

    Hi Gid, hier een felicitatie van Sophie via mij omdat ze op het moment geen internet heeft: gefeliciteerd!!!
    Groetjes van Sophie.

  • 09 November 2004 - 21:47

    Jacco:

    heeeeyyyyyy, die giet van harte gefeliciteerd he, ik geloof wel dat je het naar je zin hebt he, mooi zo!!!!!!
    het huisje ga ik pas volgend jaar in, dus dat duurd nog ff, maar als het klaar is kom je maar eens langs ee.
    groetjes de kraker

  • 28 Februari 2005 - 09:29

    Gideon:

    Als je denkt, wat een raar verhaal: er ontbreken stukken tekst. Mag niet klagen want de site is gratis
    (wat een stelletje kneuzen, zeg)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Backpack

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 63964

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 25 September 2015

Rusja

27 Januari 2012 - 01 Maart 2012

Midden-Oosten

14 Oktober 2004 - 14 Oktober 2005

The Big Overseas Experience

Landen bezocht: